Translate

torsdag 22. september 2016

Ny pakkeliste, liten bag til India for 6 mnd. (jente)

På tiden og pakke og sortere. En ny sesong er i ferd meg å begynne. Klær ligger slengt i en haug, klær jeg skal 'leve på' i 6 måneder. Har vært i India hvert år siden 2008, og begynner å bli en rutinert pakker.

Pakker ettersom hvilke steder jeg skal besøke. Skal til Delhi og noen hellige byer før jeg reiser 'hjem' til Goa. Kleskoden er noe forskjellig. Goa er ganske liberalt, men for guds skyld, vis respekt for landets tradisjoner. På de fleste religiøse steder i hele verden, dekker man til knær og skuldere, dette gjelder også i India utenfor Goa, ikke bare i tempel, men på gaten. I Goa er det ok å gå på stranden i bikini eller shorts og singlet. Singlet syns jeg også er ok når man er i strandgatene. Skal man til supermaked eller atm, vurder om du bør ta med et skjerf hvis du føler for å dekke deg til. Please ingen bikini i gata slik noen russere har begynt med. Det er forferdelig flaut for oss andre blonde damene og bli forvekslet med dette. Husk til og med i Goa hvor de er vokst opp med oss, er kulturen og mentaliteten en helt annen enn hva vi er vant med.

Bag: finn en bag som tar 10-15 kg som du kan ha med på flyet. Som du klarer å bære og ha kontroll på selv. Jeg liker en bag jeg kan bære på litt forskjellige måter hvis jeg blir sliten. Bruker ikke backpack faktisk, men bag. Husk at du kan ha både håndbaggasje OG en dameveske eller pc veske med deg INN på flyet;)


Metode: sleng alt på gulvet du vil ha med. Så begynn å velge ut. Som regel bruker man de samme tingene mye, slik som favoritt tingene dine. Ikke vits i å drasse 'verden rundt' på en teit genser du trodde du skulle bruke. Ting som er lette er pri 1!


Pakke Delhi, Varanasi, Goa.

Bikini/badetøy for Goa (kan være vanskelig å finne noe fint der selvom de har mye)
Sarong (sarong brukes som: skjerf, skjørt, kjole, laken, teppe, osvosv. mange fine i Goa og overalt)
Truser for 1 uke (du vasker selv eller noen vasker for deg)
1 bh, må dessverre med, i tilfelle, liker ikke bruke det, men liker ikke glaning heller
2 par sokker (holder leeenge)
En knelang kjole som dekker skuldere
En lang kjole med stropper
En kort kjole med stropper
En kort kjole som dekke skuldere
To forskjellige lange svarte skjørt (som ikke er gjennomsiktige)
3 singlet i vanlig lengde
1 singlet som går over rompa
Ett par yogabuker i hemp (og kjøper nye i Delhi)
2 par lette, tynne lange bukser
Øyenbrynsfarge (er så blond)
1 maskcara
1 eyeliner
4 pk always ultra bind (finner fortsatt ikke god kvalitet i bind der, tamponger er ok å kjøpe der)
1 langermet genser
1 liten hettegenser
1 stor hettegenser
3 gode tights i tynt materiale men god kvalitet
1 skjerf
Balsam kan være vanskelig å finne utenfor Goa. Indiske damer bruker kokosolje.
1 barberhøvel (resten kjøpes latterlig billig i Goa, gilette)
1 tynn lang bluse
1 tynn lang jakke
Minnebrikke (typen har med pc, så slipper unna med brikke. før hadde jeg imidlertid ikke noe sånt)

Man trenger ikke noe særlig varme klær, men har valgt 3 tights og 2 hettejakker pga jeg kjører scooter, og det blir kaldt å kjøre på kvelden, ellers hadde jeg ikke trengt det.

Trenger man noe annet, kan det kjøpes selvsagt. Det viktigste jeg har med meg nå etter så mange år, er singleter og tights fra Norge pga kvaliteten er anderledes.

Vær obs på at mye kosmetikk som selges i India inneholder blekemidler for huden. Kan være vaskelig å finne noe annet. Selv holder jeg med til kokosolje, da de har billig og overalt dette vidunderet.

Hva skal man reise i? -Reiseklær tar fra haugen som er laget til pakking. Slik sparer man plass. Som regel reiser jeg både i tights og bukse, pluss singlet, langermet og lang jakke og skjerf:) Når jeg kommer til Delhi hvor det er varmt, tar jeg tightsen av og legger i baggen.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar