Translate

torsdag 29. september 2016

Redd på visumkontoret

Ja, nå skal det bli lettere å søke visum til India. Det har de sagt i noen år. Selvfølgelig nyter fattige India godt av turistene sine penger.  Turiststeder slik som Goa, er bygd på turistene sine penger. Og de prøver stadig dra mere ut av oss, lage dyrere steder. Men det virker ikke så godt på den tradisjonelle Goa turisten og oss longtermers, som bidrar mye der nede.

Jeg har tidligere sagt til mange at det er ikke så vanskelig å reise til India, det går greit å søke visum osv. Det har det også vært. De har vært hyggelige på Ambassaden og på BLS som mottar visumsøknadene for de.

Nå er den prosessen med å søke visum i gang igjen. For det første kvia jeg meg til å dra inn på BLS, kontoret som tar imot søknadene for Den Indiske Ambassaden. Var det lettere når de gjorde det selv? Ja, og mye koseligere også.

Sist gang jeg skulle søke visum var i jula. Jeg og kjæresten fra Australia, hadde reist i Central America, og skulle innom Norge til jul, for første gang på 8 år! Billett til Goa hadde vi 1. januar, og vi landet i Norge 22. desember. I november skrev vi en lang mail til BLS om hele vår situasjon, og for å høre om de hadde råd til oss om hvordan og hvor ordne visum.
Julaften og 1 juedag var i helgen, så det telles jo ikke som noe ekstra, men allikevel. Uansett fikk vi ikke noe ordentlig svar på mailen. De svarte 'you have to plan'. Og det var alt!! Det var derfor vi skrev mail med vår situasjon, for å få råd om hvordan planlegge dette, og sp.m om de kunne hjelpe oss, men nei.

Derfor hentet onkelen min oss på Gardermoen, og vi kjørte rett til ambassaden, tidlig morgen den 22. Søknadene var allerede fylt ut og 'sendt' elektronisk i god til. Men de tar ikke hensyn til det. De tar ikke hensyn til noen ting.

Det er en veldig hyggelig norsktalende, Indisk mann som jobber på kontoret.
Men ny, kjempesur, stor, polskrussisk dame! Snakker ikke noe norsk, bare veldig strenge kommandoer på engelsk. Litt i sjokk over hennes atferd, håper vi på det beste. Jeg prøver å forklare, som i mailen, at vi kommer fra Panama, han er fra Australia, det dreier som om tid i Schengen osv siden han var her i sommer også. Null forståelse der altså, men vi håper på det beste, og en koselig jul i Norge.
Det viser seg også at de skal stenge tidligere den 31. som er en vanlig arbeidsdag i Norge, det er da ikke våres feil? De endrer også hele tiden 'minimum behandlingstid' på nettsiden. Sånn plutselig. Det får du beskjed om først når du kommer. Nei, vi sjekker ikke nettsiden deres hver dag. Flere av oss som reiser ned, reiser en del, litt logisk, ikke sant? Da vet vi også at dere er vanskeligst.
Vi ringer den 28, først jeg, og får kjeft av russerdama. Så ringer kjæresten som også får kjeft. Flaut! Liker ikke at han blir dårlig behandla i Norge. Avbestill!!! er det hun sier, strengt! Ja, shame on us, we get it. Du liker makt. Vi vet vi er sent ute, du trenger ikke straffe oss. Flyet vårt går den 1.1.
Til tross for dette må vi jo reise inn tidlig morgen 31, før de skal stenge. De har jo tross alt passene våres! Typen er langt hjemmfra. Vi er der til åpningstid, og dessverre en den dama der nesten alene! Bare en annen alliert har hu på bakrommet, en annen polskrussisk ei!!? Tonen mellom de er fnisete, mot oss er hun kjempesur!! Flere på venterommet reagerer. Hun har mildt sagt ikke skills til å jobbe på kontor. Det er selvsagt vår feil at vi er sent ute, we get it, vi har visst om det siden vi sendte dere mail i november, men det er ingen grunn til nazi behandling.

09.00 - hun er veldig sint, hun sier vi skal avbestille, det har hun allerede sagt til oss! Vi blir totally dismissed og sendt på dør.
09.30 - vi går ned til ambassaden. Der er de veldig imøtekommende og vil hjelpe oss med en gang. Selvfølgelig sier de det de skal si først; at vi må gå til bls, det er da tross alt dems jobb, men vi sier som sant er, at de ikke vil hjelpe oss.
Vi venter. Jeg kan litt om atferd, og liker å observere. Jeg ser bevegelsene. Først veldig glad for å få hjelpe, så har det nok vært noe snakking på tlf eller kontorene. Vi får høflig beskjed om å hente de på Bls, men de har fiksa det :) Bls stenger som sagt 12, dagen før nyttårsaften. Uvisst hvorfor. Vi går tilbake til bls, og hun blir kjempesur når hun ser oss komme tilbake!!
11.55 - sitter på bls, passene kommer.
12.00 Vi blir ropt opp og vi får kjeft, en indisk mann (ikke han koselige som jobber der fast), sier 'never go to the embassy!', Dette visste vi ikke var ulovlig?? Han sier med den polskrussiske ved siden av seg, at nå var det like før vi ikke fikk visumene våre godkjent, pga vi gikk til ambassaden!!! Så legger han til at det hjalp ikke å gå til ambassaden, de var allerede på vei til å bli godkjent!
-hvis det er sant, så har hun løyet hele tiden. Hva om vi hadde avbestilt som hun sa? Er det sant at de kan nekte oss visum fordi vi kontakter ambassaden?
Det har jeg aldri hørt om.

Vi fikk altså passene, og kom oss til Goa.
Nå er det på'n igjen. Jeg ville nesten ikke gå til bls pga henne. Hadde hun vært alene på kontoret når passene kom, hadde vi nok ikke fått dem.


Selvfølgelig kan man søke tidligere, det er det dem ønsker. I denne situasjonen hadde vi ikke mulighet til det, da vi måtte ha passene våre mens vi reise gjennom mellom america og krysset mange grenser der.
-søk tidlig og pr post for å unngå kontoret, sjekk nøye hva du skal ha med i konvorlutten
-nytt e-visum (online + on arrival) for de som en under en mnd. obs fengsel (bot, utestengelse) ved brudd, på dag 31.

I år ville jeg søke tidligere, og sende med post, for å unngå denne damen. Problemet (mitt, ja mitt problem, jeg vet det bls, ingen hensyn vil bli tatt, det vet jeg) mitt i år er at jeg ønsker å være 6 mnd som er visumets gyldighet. Det er bare det at det ikke er mulig pga visumet teller fra den dagen det blir godkjent i Oslo, og ikke den dagen du lander i India. Dette, i kombinasjon med skiftende behandlingstid, gjør det umulig å være 6 mnd. Jeg ønsker også en margin så jeg ikke overstaying, for det er veldig strengt.

Jeg ville kjøre inn forrige torsdag, da det akkurat ble 6 dager, som det sto på siden dems. En jeg flyr med, kunne ikke før fredag, så jeg sier ok, før 12 på fredag bør gå. Kommer opp, er livredd for hu russiske. Heldigvis får vi han koselige. Det er tydelig negativ tension mellom de, og det forstår jeg godt. Det er tydelig de har diskutert ting. Direkt sier han, 'det går ikke', vi sier vi vil prøve. Han sier det er nå 10 behandlingsdager. Jeg tør ikke si noe, dama sitter ved siden av, ser sur ut, og tar ikke kunder får hun får beskjed om det. Han tar imot søknadene. Han gir oss også mail til ambassaden, hvis vi vil spørre de om de kan gjøre det fortere. Tusen takk.
Sitter igjen og håper. Må inn på kontoret der i morgen. Jeg forstår ikke poenget med å være steng. Man hører år etter år, at de vil gjøre det lettere å dra til India. Det er mange som ikke reiser pga lang søknad (det er en annen historie) osv, og unødvendige prinsipper gjør det ikke noe lettere. Heldigvis er har jeg aldri hatt problemer med de på ambassaden, der har de alltid vært greie. Når man søkte visum før, gikk man ned dit. Kan se behovet for et mellomledd, men det kan ikke være sånn at folk blir redde for å dra dit for å søke pga bare en person. Må man begynne å søke fra andre land for å unngå dette?


*disclamer, egne notater,

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar